Zgłoś uwagę

European Eyes on Japan

1 - 31 lipca 2016
Galeria Punta Begoña, Muelle Ereaga Kaia 3, Getxo, Hiszpania
1 - 11 września 2016
Galeria Studio BWA Wrocław, ul. Ruska 46a/13, Wrocław, Polska


Od 1999 roku zespół projektu "European Eyes on Japan" wraz z redakcją magazynu "Japan Today" zapraszają uznanych fotografów z różnych stolic Europy, aby sportretowali życie codzienne w Japonii. Projekt ma na celu ukazanie Japończykom ich własnego kraju oczami fotografów pełnych zupełnie nowej, nieoczekiwanej perspektywy artystycznej - pozbawionej tkwiących w kulturze japońskiej stereotypów, znaczeń i przyzwyczajeń. W 2016 roku Mikiko Kikuta, kuratorka tegorocznej edycji projektu zaprosiła do współpracy Jona Cazenave z San Sebastian oraz Łukasza Rusznicę z Wrocławia. Obaj fotografowie sfotografowali życie codzienne w prowincji Kagawa.

Dzięki współpracy dwóch Europejskich Stolic Kultury - Wrocławia i San Sebastian wystawę "European Eyes on Japan" będzie można oglądać zarówno podczas międzynarodowego festiwalu fotograficznego Getxo Photo w malowniczym baskijskim miasteczku, jak również w czasie wrocławskiego festiwalu fotograficznego TIFF. Pierwsza wystawa zostanie otwarta 1 lipca w Getxo, a druga odsłona projektu będzie trwać od 1 września do 11 września w Galerii BWA Studio we Wrocławiu w ramach TIFF Festival.
http://tiff.wroc.pl/pl/program/glowny/w-drodze/european-eyes-on-japan-japan-today-vol-18/

Jon Cazenave

Urodzony w 1978 roku, w San Sebastian. Jon ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie w Deusto. Od 2007 roku pracował nad długoterminowym projektem fotograficznym 'Galerna', ukazującym złożoność i różnorodność tożsamości baskijskiej. Jego praca była doceniana na wielu festiwalach fotografii, m.in.: Les Rencontres d´Arles, Noorderlicht, Photoespana, TIPF, Encontros da Imagem de Braga oraz Tbilisi Photo. Jon Cazenave był także zapraszany do projektów kolektywnych takich jak "Horizon", "a research laboratory" czy "Ixil Ar". W trakcie swojej dotychczasowej kariery zawodowej opublikował trzy albumy: "Herri Ixilean", "Galerna", a także "Ama Lur".

joncazenave.com

 

Omaji

Praca Jona Cazenave jest owocem dialogu, jaki autor prowadzi z lądem. Chciałem, aby ten fotograf, który z taką szczerością odkrywał swoje własne korzenie i tożsamość, uchwycił przynajmniej część istoty Kagawy.

Rezultat całkowicie przeszedł moje oczekiwania. Autor zastosował kilka języków fotograficznych: cyjanotypie wykonane przy użyciu washi (japoński papier) i wody morskiej, aparaty analogowe i cyfrowe, zrzuty ekranu stron internetowych. To wszystko składa się na jego wizję społeczeństwa japońskiego, dzięki połączeniu szacunku do najstarszych tradycji z jednoczesną otwartością na nowe trendy. Cazenave podróżuje poprzez przestrzeń i czas, zwracając uwagę na głosy dochodzące ze słońca, wody i skał. Zatytułował swoją pracę Omaji, co dla mnie brzmi jak nazwa wyspy, ni to japońskiej ni baskijskiej, ni to przeszłej ni obecnej, a równie dobrze mogłoby oznaczać wszystkie te rzeczy. Raj, który każdy może odwiedzić zanurzając się głęboko w myślach i przyglądając się obrazowi przez swoimi oczyma

 

Łukasz Rusznica

Od ukończenia studiów na wydziale kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, jego prace były wystawiane w wielu galeriach w Polsce i za granicą. Autor książek fotograficznych Smog and Near, Infra, i zaprojektowanej przez Thomasa Schostocka – Najważniejszego i tak Wam nie powiem. Jego fotografie były publikowane w takich czasopismach jak SZUM, Biuro, LaVie, Machina i POST. Współpracował z Anną Ławrynowicz nad projektami HandJob i Sama Mama, oraz z Waldemarem Pranckiewiczem nad I'll be your mirror, opublikowanym w postaci książki artystycznej

Zwycięzca sekcji ShowOFF podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie w 2012 roku, oraz NAGRODY WARTO 2015.

Obecnie jest kuratorem w galerii fotograficznej (Miejsce przy Miejscu) w Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu.

lukaszrusznica.com

 

I wish to be concrete

Praca Łukasza Rusznicy została w intrygujący sposób zainspirowana dialogiem z yaorozuno kami. Bogowie ci nazywani są Yokai („potwór”), co jest nawiązaniem do gniewnego aspektu bóstw. Bóg mógł stać się „Yokai”, jeśli postrzegano go w negatywnym świetle. Byłem zaskoczony, kiedy dowiedziałem się, że Rusznica interesuje się Yokai. Bo Kagawa jest znana ze swojego łagodnego klimatu, sielskiej atmosfery i radosnych ludzi, itd. Lecz każda moneta ma dwie strony.

Właściwie, to od niepamiętnych czasów, Kagawa jest krańcem uświęconej ziemi Shikoku, gdzie pielgrzymki na koniec odpoczywają. Lecz nie wszystkie. Kagawa to miejsce w którym życie równoważy się ze śmiercią. Łukasz zdołał sprawić, ze Kagawa jawi się jako granica między naturą a człowiekiem, Bogiem i Yokai, starożytnym i nowoczesnym, życiem codziennym i innym światem... Starzy Japończycy bali się tej granicy, ale i ją uwielbiali. Być może już znacie powody, jakie popchnęły Łukasza do jego pracy. Bądź co bądź, to miejsce jest niesamowicie bogate i fascynujące.

 

Więcej informacji o projekcie:

http://www.eu-japanfest.org/n-english/

http://getxophoto.com/en/projects/european-eyes-on-japan/
http://tiff.wroc.pl/

 

Organizatorzy:

Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016,  San Sebastián Capital Europea de la Cultura 2016, TIFF Festival, Getxophoto, EU Japan Fest

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

Łukasz Rusznica "Czaszka"

Podziel się

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail